♦️جواب به یک شبهه
حناط گوید: از شخصی نقل کرده است که از حضرت امام جعفرالصادق علیهالسلام در مورد مساجدی که فضل و برتری دارند سؤال کردم که امام علیهالسلام فرمودند: مسجد الحرام و مسجد الرسول. عرض کردم فدایت شوم مسجد الاقصی چطور؟ امام علیهالسلام فرمودند: مسجد الاقصی در آسمان است، رسول خدا صلی الله علیه و آله شبانه به سوی آن به معراج رفت. عرض کردم مردم میگویند آن در بیت المقدس است، امام علیهالسلام فرمودند: مسجد کوفه از آن پر فضیلت تر است.
اخیراً شبههای در فضای مجازی دستبهدست میشود مبنی بر اینکه ظاهراً خلیفه دوم در جریان فتوحات بلافاصله پس از فتح اورشلیم در بیت المقدس محلی را به عنوان مسجد مشخص کرد، زیرا میگویند در زمان معراج، مسجدی به نام الاقصی در فلسطین ساخته نشده بود که بخواهد از آن مکان معراج رخ دهد و در آن زمان در تپه بیت المقدس کلیسایی به نام حضرت مریم (س) وجود داشته است. (تمدن اسلام و غرب گوستاو لوبون ص۱۸۳)
🔸چه اینکه وانمود میکنند متون شیعی نشان میدهد که امامان شیعه علیهم السلام تعمداً در مقابل تقدیس این اماکن مقاومت کردهاند، زیرا قداست آن را ساخته تفکر سقیفه و خلفیه دوم میدانند!
و برای تائید این مدعا شواهدی میآورند، مثل اینکه در کتاب ادعیه شیعه، معمولاً به طور مفصل درباره فضایل، آداب، ادعیه و زیارات مخصوص هریک از اماکن مقدس شیعه سخن گفته شده است. حتی در مورد قبور نوادگان ائمه شیعه نیز چنین فضایل و آدابی ذکر شده است اما فضایل و آدابی در مورد مسجدالاقصی و بیتالمقدس وجود ندارد!
یا قرینهای دیگری که میآورند این است که با فضیلت ترین مساجد در اسلام سه مسجد است که در روایات نام برده شده اند؛ مسجد الحرام، مسجد النبی صلیالله علیه و آله و مسجد کوفه
♦️ مسجد کوچک موجود در بیت المقدس در کنار مسجدی که به نام الاقصی نامگذاری شده «جامع القبلی» معبد حضرت سلیمان نبی علیهالسلام است که برای یهود و نصاری هم محترم است. اما گنبد زرد رنگ موجود در نزدیکی معبد سلیمان (ع) مسجدی است که خلیفه دوم در زمان فتح بیت المقدس مشخص ساخت. این گنبد را «قبة الصخرة» یا گنبد بالای صخره مینامند و برای آن فضائلی از قبیل محل عبادت حضرت ابراهیم علیه السلام تراشیده اند. لذا این مکان برای مسلمانان و به خصوص شیعیان قداستی ندارد!
💠جواب به این شبهه:
1. انتشار مطالبی درباره اقدامات بزرگان اهل سنت و «تقابل نمایی» آن با تفکر شیعه، حتما بجای اثر تبیینی، اثر نفرت پراکنی دارد.
2. هدف کلی چنین شبهاتی، بی اهمیت نشان دادن ماجراهای ارض مقدسه و بی اهمیت جلوه دادن آن برای شیعیان و فاصله گذاری شیعیان با مساله مهم جهان اسلام است و به بهانه شیطنتهای انجام شده توسط خلیفه دوم و استناد به آن، عملا وجاهت زدائی و «استراتژی زدایی» از ارض مقدسه را دنبال میکند.
3. سرزمینی که در اصطلاح عامیانه، فلسطین گفته میشود، بخش مهمی از آن، عنوان قرآنی «ارض مقدسه» دارد؛ يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَرْتَدُّوا عَلَىٰٓ أَدْبَارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِينَ (مائده آیه ۲۱)
و بخش مهمی از این ارض مقدسه که مسجدالاقصی نامیده میشود در آیه ۱ سوره اسراء، منطقهای است که خدا برکت در پیرامون آن قرارداده است.
البته اصل مسجد الاقصی آن گنبد طلایی که «قبة الصخره» نام دارد نیست، بلکه پشت آن یعنی گنبد سبز رنگ، اصل مسجد الاقصی است.
لذا حتی اگر قداست قبة الصخره زیر سئوال باشد، اما به تصریح قرآن کریم، آن سرزمین، مقدس است و بالتبع، مسجد هم مقدس میشود.
4. در اینکه زمان معراج که در اوایل بعثت حضرت رسولالله (ص) در زمان حضور ایشان در مکه بود و هنوز در آن زمان مسجدی روی زمین ایجاد نشده بود، شکی نیست. و حتی در اینکه نام مسجدی که در آن سکوی مرتفع ساخته میشود را خلیفه دوم، مسجدالاقصی مینامد شکی نیست.
4. اما مساله مهمتر این است که اولاً خلیفه دوم وقتی وارد آن شهر میشود از مردمان میپرسد نام اینجا چیست؟ مردم میگویند نام این شهر «ایلیا» است، سپس وی میپرسد ایلیا یعنی چه؟ و به او توضیح میدهند که نام وصی و جانشین رسول آخرالزمان است. لذا عمر متوجه میشود که نام مولا امیرالمؤمنین ( ع) در منابع موسائی و عیسائی است و دستور میدهد نام شهر از ایلیا، تغییر کند. و با توجه به مشخصه قداست آن سرزمین، نام «بیت المَقدس» را برای آنجا انتخاب میکند.
ثانیاً به دستور خلیفه دوم مسجدی در آن سکوی مرتفع ساخته میشود که او بخاطر معراج حضرت رسولالله ص، نام مسجدالاقصی را بر آن میگذارد.
ثالثاً ، محل مهمی در همان سکو وجود دارد که بسیار مقدس است یعنی از سایرین مرتفع تر و قداست بیشتری دارد و ماجراهای مهمی از آن نقطه انجام میشود... صخرهای که بنای گنبدی زرد رنگ بر روی آن بنا سده و به اصطلاح، قبه الصخره نامیده میشود...صخره مهمی که گردن زده شدن ابلیس لعین در یوم الوقت المعلوم، بر روی آن انجام میشود. جایی که در برخی روایات از نزدیکترین جاها به ملکوت خداوندی است.
5. حتماً به لحاظ شأن و وجاهت، مسجد کوفه جایگاه بالاتری دارد زیرا محل استقرار و محل حکومت امام زمان (عج) خواهد بود و البته محل خانه نوح (ع) هم همانجا بوده است و طوفان نوح از تنور همین خانه، شروع میشود.
حرمهای اهلبیت ع به عنوان خلفای الهی در پهنای غیب و شهود و به خصوص در عالیترین جايگاههای شهود، یعنی عرش، در جایگاه مرتفع تری از صخره مقدس قرار دارند.
6. اما مسجد الاقصی در برنامههای خدا و تاریخ قدسی، جایگاه بسیار مهمی دارد. بدلیل دو کارکرد قداست و برکت این منطقه که برای خوبان و بدان قابل دسترس است.
قویترین حکومتهای الهی قبل، یعنی داوود و سلیمان (ع) در این محل، ایجاد شد (حکومت طالوت در این منطقه بنا نشد و در حاشیه ارض مقدسه و بعد از شکست دادن جالوت، بنا شد)
و قویترین حکومت غیرالهی تاریخ هم با بهرهگیری از خاصیتهای این سرزمين، شکل گرفته...امپراطوری جهاتی صهیونیسم.
چه اینکه زیر شهر اورشلیم را کاملا کند و کاو کرده اند و به خیال خود دنبال علوم غریبه و ورد و حرز و هیکل سلیمان و بقایای اجنه قدرتمند دوران حضرت سلیمان هستند!
و اصلا یکی از دلایل جنگ با اسرائیلیان، آزادسازی این سرزمین با خاصیتهای عجیب و انرژیهای زیاد، از دست دشمنان خدا است.
کربلا هم مقدس و مبارک است اما امکان بهرهگیری از قداست و برکت آن برای دشمنان خدا، فراهم نیست و شیعیان، آن را از دست صدامی ها پس گرفتند.
برای مثال، شبیه میدانگازی مشترک بین ایران و قطر که هردو کشور توان برداشت دارند، ارض مقدسه فلسطین این قابلیت را دارد.
لذا شأن بالاتر حرمهای اهلبیت (ع) دلیل بر بی اعتنایی به محل بسیار مهم ارض مقدسه نیست.



